به گزارش رسانههای رسمی چین، قطار سریع السیر مدل CR ۴۵۰ نقطه عطفی در فناوری ریلی و قطارهای پرسرعت جهان محسوب میشود.
راهآهن چین حرکت آزمایشی مو فقیت آمیز دو رام از این قطار را روز شنبه در امتداد بخشی از راهآهن فوکینگ تا چیانژو در استان فوجیان در شرق این کشور انجام داد.
به گزارش گلوبال تایمز، این قطار آزمایشی هفته پیش نیز روی پل عبوری از روی خلیج مِیژو با سرعت قطار ۴۵۳ کیلومتر در ساعت مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش دو قطار پرسرعت مدل CR ۴۵۰ از روی این پل طولانی از روبروی یکدیگر با مجموع سرعت ۸۹۱ کیلومتر در ساعت عبور کردند.
به گزارش ایرنا، در صورت اجرای پروژههای ریلی پرسرعت در ایران و با توجه به افزایش سرعت قطارهای سریع السیر به ۴۵۳ کیلومتر در ساعت، میتوان مسیر ریلی ۹۰۰ کیلومتری تهران تا مشهد را تنها در دو ساعت با ایمنی بسیار بالاتر نسبت به هواپیما، هزینه به مراتب کمتر و حتی زمان کمتر طی کرد.
ژاپن و فرانسه که بعد از چین، جزو کشورهای پیشرو در فناوری قطارهای پرسرعت محسوب میشوند، تا به امروز توانسته اند قطارهایی با سرعت ۳۲۰ کیلومتر تولید کنند.
چینیها با سرعت سرسام آوری در حال توسعه شبکه ریلی پرسرعت در این کشور هستند. چین ایجاد سه هزار کیلومتر شبکه ریلی جدید در این کشور در سال جاری میلادی را در برنامه دارد که ۲۵۰۰ کیلومتر آن شبکه ریلی پرسرعت خواهد بود.
چین درحال حاضر بیش از ۱۵۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی دارد که حدود ۴۵ هزار کیلومتر از آن را شبکههای ریلی سریع السیر تشکیل میدهد.